Hazırlayan
: Ersan Demirdalıç
AMITAI
ETZIONI VE SOSYOLOJİK KATKILARI :
A.
KISA
HAYAT HİKAYESİ ve ESERLERİ :
1. İlk
Yıllar: Amatia Etzioni 4 Ocak 1929
yılında Almanya ‘ nın Köln şehrinde Yahudi bir ailenin çocuğu olarak dünyaya
geldi. Çocukluğunun ilk yıllarında güçlenerek iktidara gelen NAZİLER , Almanya ‘ da Yahudiler üzerinde
kurdukları baskılar ve yaptıkları soykırımlar neticesinde pek çok Yahudi gibi
Etzioni ailesini de göç etmeye zorlamış ve bunun sonucunda aile 1935 yılında
önce İtalya ve sonra da Yunanistan ‘ da yaşamış ardından 1936 yılında Filistin
‘ de bir çiftlikte uzun süreli olarak yerleşerek yaşamaya başlamışlardır.
Etzioni ilk kez Werner ön adı yerine Amitai ismini kullanmaya başlamıştır.
Etzioni 1946 yılında yüksek okulu bırakarak İsrail ‘ in kuruluşu için savaşan
PALMACH adlı yeraltı örgütüne katılarak
orada mücadele etmeye başladı. Bu süre
zarfında genç Amitai Etzioni soyismini kullanmaya başlamıştır.
2. Eğitim
: Etzioni Palmach ‘ taki faaliyetlerinin ardından Martin Buber tarafından
kurulan bir enstitüde bir yıl geçirdi. 1951 yılında Kudüs ‘ te İbrani
Üniversitesi ‘ ne kaydoldu ve burada klasik sosyoloji ve çağdaş eserler üzerine
yaptığı çalışmalarla hem lisans hem de yüksek lisana derecelerini aldı. 1957
yılında Kaliforniya ‘ daki Berkeley Üniversitesi ‘ nde araştırma görevlisi oldu
ve 18 aylık rekor bir sürede 1958 yılında sosyoloji alanında doktora derecesini
almayı başardı.
3. Çalıştığı
Üniversiteler :
1958-1978: Profesör, Columbia
Üniversitesi
1978: Misafir öğretim üyesi, Brookings
Enstitüsü
1979-1980:
Beyaz Saray' da Kıdemli Danışman
1980-Günümüz:, George Washington Üniversitesi
Müşterek Politika Araştırmaları Enstitüsü Profesörü ve Direktörü
1987-1990: Thomas Henry Carroll Ford Vakfı
Profesörü, Harvard Business School
1989: Sosyo-ekonomi
Geliştirme Derneği Kurucusu ve Başkanı
1995: Amerikan Sosyoloji Derneği başkanlığı
4. Yaptığı
Çalışmaları ve Eserleri :
Etzioni 24 kitabın yazarıdır. 1960 ‘ larda
Küba füze krizi , nükleer silahlanma yarışı , Vietnam Savaşı ve Apollo uzay
aracının maliyeti üzerine eleştirilerle uğraştı. İlk eserleri Modern Kuruluşlar
adlı karmaşık örgütler hakkında yayınlanmış bir çalışmadır ( 1964 ).Ayrıca 1968
yılında sosyal örgütlenme üzerine kurgulanan Aktif Toplum adlı eserini
yayımladı. 1970 lerde biyoteknik ve yeniden sanayileşme ile ilgilendi. Daha
sonraki eserlerinde müşterek yani ortak hareket fikirleri üzerinde çalıştı ,
eserin adı The New Golden Rule ( yeni altın kural ) idi. Diğer etkili kitaplar
şunlardır : Demokratik Toplum ve Ahlak ( 1996 ) , Ahlaki Ölçü ( 1988 )
,İmparatorluktan Topluluğa : Yeni Bir
Uluslararası İlişiler Yaklaşımı ( 2004 ) , Terörizm Çağında Özgürlüğe Karşı
Güvenlik ( 2004 ) …
Etzioni medyada sık sık bir yorumcu olarak görünür. 1962 yılında
yayınlanan eseri The Hard Way To Peace ,
Winning Without War ve War and Its
Prevention adlı eserlerinde nükleer
çağda barış sebebini savunmuştur. En son çalışmalarından olan The Spirit of
Community ( Toplumun Ruhu ) adlı eserinde modern demokrasilerin sosyal
sorunlarını ve aşırı bireyciliğe karşı toplumsal çözümleri ele almıştır.
Etzioni Active Society adlı eserinde liberal demokrasiyi sürdürebilecek toplumsal
hareketleri kolaylaştırmak için çalışmıştır. O gizlilik üzerine sivil özgürlükçüler
yaklaşımını eleştirmiştir. Bu yaklaşımın kamu düzenine karşı dengeli olması
gerekiyordu.
5. Etzioni
‘ nin Toplulukçuluğu : Etzioni ‘ nin temel cemaatçi tezi bireylerin hak ve özgürlüklerinin
toplumun ruhunu bozmadan toplumsal duygunun içerisinde korunması gerektiğini
savunmuştur. Onun yarattığı bu hareket toplulukçuluk olarak adlandırılmıştır. O
bu hareketle 1980 lerin me first tutumuna karşı geliştirdiği cemaatçi düşünceyi
savunur. O insanları bu harekete liberaller ve muhafazakarlar arasında ortak
bir zemin oluşturmak için çağırmıştır.
Etzioni bakış açısında cemaatçi hareket toplumun tüm yönleriyle aileler
ve okullar dahil yeteneğini güçlendirmek
ve daha positif değerler katmak için çalışır.Buna ek olarak toplumun düzenli
bir şekilde ilerler olmasını amaçlamaktadır. 1990 ve günümüz arasında meydana
gelmiş bu eserler kamusal alanda Etzioni ‘ nin en büyük başarılarını
oluşturmuştur.
6. Aldığı Ödüller
1960-1961:
Sosyal Bilimler Araştırma Konseyi Bursu
1965-1966:
Davranış Bilimleri for Advanced Study Center Bursu
1968-1969:
Guggenheim Fellowship
1978-Günümüz:
Bilimin İlerlemesi için Amerikan Derneği Üyesi olarak atanması
1987:
Uygulamalı Sosyoloji Lester F. Ward Seçkin Katılımlar Ödülü
1991: Dokuzuncu
Yıllık Jeffrey Pressman'la Ödülü (Politika Araştırmaları Derneği)
2001: Davranış
Bilimleri John P. McGovern Ödülü
2001: Almanya
Federal Cumhuriyeti Liyakat Nişanı Subay Çapraz
Değer
Soruşturma Konferansı İnsan Değerler kazanması ve İlerlemesi Olağanüstü
Katılımlar için Yedinci James Wilbur Ödülü Alıcı
7. Yayınlanmış
Diğer Eserleri :
Karmaşık kuruluşların
karşılaştırmalı analizi: güç, katılım ve onların ilgisi
üzerine.
Modern örgütler.
Prentice-Hall. 1964
Savaşsız Kazanma. Doubleday.
1964
Ay-doggle: uzay yarışının
yurtiçi ve uluslararası etkileri. Doubleday. 1964
Siyasi birleşme:
liderleri ve güçlerin karşılaştırmalı bir çalışma. Holt, Rinehart
ve Winston.
Genetik düzeltme: bir sonraki
teknolojik devrim. Harper ve Satır. 1973
Bir
utanmaz gündem: yirmi birinci yüzyıldan önce Amerika'yı yeniden. Yeni
basın. 1983
Sermaye yolsuzluk: Amerikan demokrasi yeni saldırı.
Transaction Publishers.
Siyasi birleşme Revisited:
uluslarüstü topluluklar bina. Lexington Kitaplar.
Sonraki: iyi bir toplum için yol. Basic Books.
2001
Hukuk ve Toplum Üzerine
Denemeler: Yeni Bir Anahtar Hukuk
B.
TEMEL
SOSYOLOJİK YAKLAŞIMI :
Etzioni insanların eylemde bulunma
kapasiteleri bulunduğuna inanmakla birlikte , bu eylemler üzerine dayatılmış
olan sınırlamalar olduğunu da kabul etmektedir. Yapısal işlevselcilerin
savunduğu kollektivist yaklaşım , insanların yalnızca toplumsal sistemlerin
ürünleri olduğunu ortaya koymaktadır. Toplumsal düzen insan kontrolü olmadan
sağlanmaktadır. Bunun tersine yapısalcı olmayan bir yaklaşıma göre toplum
iktidar sahiplerinin toplumu diledikleri gibi yönlendirecek ya da yönetecek
voluntaristik bir yaklaşıma sahiptirler ( Mills ) . Etzioni ‘ nin temel sosyolojik
yaklaşımı toplumu oluşturan bireyleri inkar eden bu iki görüşü yani
kollektivizm ve voluntarizmi biraraya getirme çabasıdır. Yani Etzioni insanları
toplumsal eylemde bulunmaya muktedir görmekte fakat aynı zamanda bu eylem ya da
eylemler üzerindeki sınırlamaları da tespit etmektedir. Bu sınırlamalar geçmiş
eylemlerin veya tercihlerin sonuçları üzerinden tespit edilmelidir(sibernetik
model ). Dolayısıyla bugünün sınırları geçmişteki eylemlerle bağlantılıdır.
Etzioni toplumsal ilişkileri üç tipte ele
almıştır ; normatif , yararcı ve zorlayıcı . Normatif bir ilişki paylaşılan
değerleri ve normları içeren akılcı olmayan karşılıklı verilen sözlere dayalı
ilkel topluluklarda görünen ilişkiler olarak göze çarparken aile içinde yaşanan
ilişkiler buna örnek olabilir. Yararcı ilişkiler katılanların her birisinin bir
bedel ödeyerek katılabildiği akılcı toplumsal alışveriş ilişkileridir.
Zorlayıcı ilişkilerde ise akılcılık
olabilir de olmayabilir de. İşin içinde zor kullanmak ve tehdit varolduğuna göre bunu bir aktörün diğerine
uygulaması olarak görebiliriz. Toplumsal düzenin bu üç temel ilişki şekli ideal
tipleri oluşturur.
C.
TOPLUM
GÖRÜŞÜ : Etzioni “ The Active Society “ adlı eserinde toplum anlayışını ortaya
koymaktadır. Ona göre aktif bir toplum insanların içinde yaşadıkları toplumum
sorumluluklarını üzerlerine alması ve bu sorumlulukları her an hissetmeleriyle
mümkün olacaktır. Etzioni dış güçler ya da az sayıda gücü elinde bulunduran
yönetici ya da zengin sınıfları tarafından kontrol edilen pasivize edilmiş
bireylerin oluşturduğu toplum anlayışına böylece karşı çıkmaktadır. Aktif bir
toplumda kadınlar ve erkekler kendilerini ihtiyaçlarını karşılayacak şekilde
toplumu şekillendirebilecek güçte hissederler. Aktif yönelim üç bileşenden
oluşmaktadır : Bilinçli aktörler , aktörlerin gerçekleştirmeye kararlı
oldukları amaç ya da amaçlar ve değişimi gerçekleştirecek güce ulaşabilirlik .
Böyle bir hareketin tamamlanabilmesi için sınırlamalar mevcut olmalıdır. Çünki
bir eylem devamında karşı eylemi gerektirir. Yani öyle rastgele hareket
yapılamaz , hareket bilinçli ve bilgi yüklü olmalıdır. Burada Etzioni toplumsal
öz denetimi önermektedir ve bu bağlamda bilgiyi ortaya koyarak bunun
sağlanabileceğini söylemektedir. Sosyolojik bilgi de dahil bilimsel bilgi de
toplumsal dönüşüm için kullanılacaktır. Kısacası toplumda bireyler aktif
olmalılar ve aktif olmak bilgiye sahip olmak , kararlı olmak ve güce sahip
olmak anlamına gelmektedir.
D.
METODOLOJİSİ
: Etzioni ‘ nin çalışmaları bilimsel yönelimli fakat değerlendirici bir
sosyoloji kuramıdır. Çabası toplumsal çözümleme ve bunun çağımızın sorunlarına
ilişkin kaygısının kuramsal ürünlerimizi artıracağını göstererek saf ve
uygulamalı kuram arasındaki ikiliği yıkmaktır. Kullandığı kuramsal model
sibernetik modeldir. Sibernetik köken olarak doğa bilimlerinin genetik ,
mühendislik ve matematik alanlarında uygulanmış , bu kavram 1960 lardan sonra
sosyolojik kuram için de önem kazanmıştır. Sibernetik bilginin geri beslenmesinin ( feedback ) ve kontrol sürecinin geri
besleme işlevinin kısmen vurgulanmasıyla insanlar , hayvanlar ve makinalar
arasındaki iletişim üzerine olan çalışma olarak tanımlanmaktadır. Bir
sibernetik kuramcının geri besleme ile anlatmak istediği geçmişteki performansın
sonuçları hakkındaki bilginin gelecekteki performansta değişikliğe yol açması
süreci ve böylelikle performansın etkin olarak amaca ulaşmaya yöneltilmesi
olayıdır. Etzioni sibernetik kuram yoluyla dört temel soruya yanıt vermeye
çalışmaktadır :
1. Kişinin
tarihi geleceği nasıl kontrol altına alınabilir ?
2. Kadın
ve erkeğin geleceği nasıl daha az kader , daha çok rasyonel ve gerçekçi yine
kendiliğinden eylem tarafından oluşturulabilir ?
3. Bireysel
aktöre nasıl yön verilebilir ?
4. Toplumda
olması gerek öz denetim güçleri ne oranda saf ve içine birşeyler karışmadan
kalabilir yani otantiktir ?
Etzioni
‘ nin bu sorulara verdiği yanıtlar mevcut yaklaşımların sibernetik model
kullanılarak sentezlenmesiyle oluşan sonuçlardır.
E.
TOPLUMSAL
DEĞİŞME ANLAYIŞI : Aslında yukarıda değindiğimiz bir
meseleydi bu. Sibernetik model üzerinden yola çıkan Etzioni , toplumsal gelişme ve değişimlerin bilgiye
sahip olma , karar alma ve gücü kullanma üzerinden gerçekleşeceğini
savunmuştur. Burada önemli olan noktanın güç kullanma durumunda karşı
tepkilerin olabileceği ve bu tepkilerin toplumun sağlığını bozmaması
gerektiğidir. Toplumun sağlığını bozacak en önemli kavramlardan birisi de
yabancılaşmadır. Etzioni yabancılaşma risklerinin en aza indirilmesinin yine
devlet politikalarıyla mümkün olabileceğini belirtmektedir. Yabancılaşmanın
önüne geçebilmek için de bazı tavsiyelerde bulunmaktadır.Bu tavsiyeler
bireylerin duygusal ihtiyaçları çerçevesinde oluşmaktadır. Bunlar :
1. Dayanışma
, uyum, sevgi gereksinimi ,
2. Kişinin
kendsine saygısı ve bu bağlamda başarma ve takdir edilme gereksinimi ,
3. Bütünlük
ihtiyacı
4. Sık
ödüllendirilmeleri mümkün kılan tekrarlı memnun edilme ihtiyacı
Burada toplumun farklı normatif
değerleri kabul edebilmesi gerekmektedir.Böylece birlikte yaşayabilmek mümkün
olabilecektir. Aktif topluma ulaşabilmek yalnızca bilimsel araştırma ile
sağlanan yeterli bilgi aktörlerin yolunu aydınlattığında mümkün olabilecektir.
F. KAYNAKÇA :
Çağdaş Sosyoloji Kuamları – Margaret
M. Poloma
Wikipedia
www.uni-goettingen.de/.../amitai-etzioni...
www.docme.ru/doc/.../e-tcioni-amitaj-verner
Diğer internet siteleri
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder